Franczyza sposobem na kryzys?

Franczyza sposobem na kryzys?

autorem artykułu jest Bolesław Prus


Franczyza dla każdego



Na początek niezorientowanym wyjaśnić należy czym własciwie jest franczyza – otóż najporościej mówiąc to kupowanie sprawdzonego pomysłu na biznes. Najczęściej wygląda to tak, że firma która na lokalnym rynku odniosła znaczącyc sukces i wyrobiła sobie markę starając się zwiększyć zasieg spotyka się z różnorakimi problemami, czy to technicznymi, czy osobowymi – otwierając przecież placówkę firmy poza obszarem jej wcześniejszej działalności nie mamy często rozeznania w możliwościach danego rynku, ryzykujemy własne pieniądze.

1159721_roosterJednocześnie na takim lokalnym rynku działają przedsiębiorcy, którzy znają go dużo lepiej i szybciej zorganizują odpowiednią kadrę pracowników czy obiekt nadający się do prowadzenia działalności. W oparciu o te założenia powstały systemy franczyzowe – pozwalają z korzyścią dla obu stron rozbudowywać biznes na wielu lokalnych rynkach w oparciu o wzajemną współpracę różnych, samodzielnych firm.



Powyższe niesie oczywiste korzyści dla właściciela franczyzy, niemniej także ten kto taki biznes zakupi, odpowiednio go prowadząc ze wsparciem merytorycznym, może rozwinąć go w dochodowy dla siebie biznes o stabilnej podstawie.





Wady biznesu „z pudełka”



Oczywiście franchising ma też swoje wady – podstawowa to brak wolności – często wręcz idący w kierunku konkrentych, z góry narzuconych rozwiązań. Widać to doskonale na przykładzie stacji benzynowych – duża część z nich to właśnie samodzielne biznesy lokalnych przedsiębiorców, którzy nabyli prawa do marki – wszystkie te obiety wyglądają niemal identycznie, mają też identyczną logistykę i system zarządzania. To zabija kreatywność i nie pozwala realizować własnych pomysłów. Jeśli więc jesteś duchem – nie bierz się za franczyzę 😉



Drugi problem to koszty – o ile na starcie każdy jest w stanie zapłacić za otrzymywaną wiedzę i materiały, o tyle późniejsze opłaty bywają bolesne – wynoszą one od kilku do kilkudziesięciu procent obrotów, niekiedy są też stałe opłaty miesięczne. Oczywiście w zamian też coś dostajemy – przede wszystkim reklamę na globalnym poziomie oraz wsparcie ze strony właściciela franczyzy, ale nie ukrywając – jest to często swego rodzaju haracz, który płacimy od sukcesu opartego na gotowym pomyśle.





Franchising na kryzys?



Przechodząc więc do meritum – jak franczyza ma nam pomóc w czasach kryzysu? Otóż tego rodzaju biznes – dzięki temu, że został sprawdzony i zoptymalizowany pod wieloma płaszczyznami, w dobrych rękach rozwinie się nawet w trudnych czasach.

Klasyczny biznes może przez pewne wahnięcia rynkowe rozpaść się, jeszcze zanim na dobre się rozkręci, a klienci mniej chętnie podchodzą do nieznanych produktów bojąc się stracić pieniądze. Ogólnie rzecz biorąc warto dążyć do maksymalnego ograniczenia ryzyka – więc jeśli nie masz genialnego pomysłu (którego geniusz potwierdzą też inni!), za to masz pieniądze które możesz zainwestować – rozważ franczyzę. Pozwoli ona na stabilny, w miarę spokojny rozwój, zaś swoje własne przedsiębiorstwo będziesz mógł otworzyć później – w czasie lepszej koniunktury rynkowej, wykorzystując zyski z prowadzonej wcześniej franczyzy. Zdobyte doświadczenie także stanowić będzie wymierną wartość, która zaprocentuje w przyszłych przedsięwzięciach.



Nie bój się więc franchisingu – to sposób na budowanie kapitału w czasach kryzysu!





Biznesmen


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Authors
Tags ,

Related posts

najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Top